لبنیات نوشه
Slider1
Slider2
Slider3
Slider4

تقاضای خرید شیر به روال قبل بازگشت

J9nH0

رئیس کار گروه شیر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جو روانی منفی علیه مصرف شیر در کشور در روزهای اخیر با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات لبنی همراه بود اما پس از اظهار نظر مسئولان و کارشناسان، اطمینان خاطر مردم از سلامت ‌شیر تامین شد و روند تقاضا برای خرید لبنیات به روال قبل بازگشت.

عباس زال بیک با اشاره به انتشار اخباری پیرامون ناسالم بودن شیر مصرفی مردم، اظهار کرد: بر اساس آمار و استاندارد های جهانی، میزان آفلاتوکسین مجاز در ایالات متحده، ۵۰۰ppt (بخش در تریلیون)، در اروپا، ۵۰ppt و در ایران ۱۰۰ppt است و میزان آفلاتوکسین در واحدهای صنعتی پرورش گاو شیری به ۵۰ppt می‌رسد.

وی افزود: آفلاتوکسین نوعی مایکوتوکسین یا سم قارچی است که به طور عمده از قارچ آسپرژیلوس تولید می شود و این قارچ که به کپک انباری نیز معروف است، در محیط های انباری و در شرایط مناسب همچون وجود دما و رطوبت و دانه های شکسته، در مواد خوراکی دامی مستعد همچون ذرت، تخم پنبه، پودر ماهی و ... رشد می کند.

رئیس کمیته دام و طیور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: آفلاتوکسین نام سمومی است که قارچ آسپرژیلوس را در شرایط مذکور تولید می کند و عمده مایکوتوکسین تولیدی در مواد خوراکی قابل تغذیه به دام از نوع B۱ بوده و این سم به محض ورود به بدن با غده کبد به عنوان مهمترین عامل پاکسازی آن مواجه می شود.

زال بیک اضافه کرد: از کل مایکوتوکسین B۱ وارد شده به بدن، فقط ۱،۷ تا ۲،۲ درصد آن در کبد تبدیل به آفلاتوکسین ۱ M شده و وارد شیر می شود و به همین دلیل سنجش میزان آفلاتوکسین M۱  در شیر یکی از شاخص های بررسی وضعیت مایکوتوکسین ها یا قارچ ها در جیره است و بر این اساس بالا بودن این شاخص، نشان دهنده حجم زیاد قارچ آسپرژیلوس در شیر است.

وی ادامه داد: البته شیرهای حاوی آفلاتوکسین M۱ تا سطح ۵۰ppt برای مصرف انسان مناسب است و مشکلی برای تغذیه بدن ایجاد نمی کند و بر اساس استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا، شیر حاوی آفلاتوکسین بالاتر تا سطح ۵۰۰ppt  نیز قابل مصرف است.

رئیس کارگروه شیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان یادآور شد: با توجه به میزان مصرف سرانه شیر در کشور و حجم صادرات این محصول و میزان تولید پیش بینی شده شیر تا پایان سال، به نظر نمی رسد قیمت این ماده غذایی تا اواخر سال ۹۸، تغییری را تجربه کند.

منبع: ایمنا


آمار و اطلاعات :
بازدید کل : ۱۳۳,۸۳۷ نفر
حاضرین آنلاین : ۱۰ نفر
تعداد مقالات : ۱۱۱ مورد
اخبارتقویم نمایشگاهیپیوندهاآب و هوا